Veckan som gått

Skolans gemensamma temavecka avslutades med en fin utställning. Så fina samarbeten och sprudlande kreativitet eleverna visat Temaveckan har fört oss alla närmare varandra eftersom grupperna var åldersblandade. Självklart blandade vi bara elever som går här i samma hus. 

Klassen har aldrig haft så jämna resultat i någon uppgift som det gjort nu. Vid läxförhör brukar resultaten vara mycket varierande trots att man kan tycka att de haft samma möjligheter att träna. 

Tidningsgruppen
Slöjdgruppen
Slöjdgruppen

   Den här veckan gav jag alla ett tvingande uppdrag i Elevspel. Det betyder att de måste göra alla repetitioner jag tilldelat innan de kan jobba med något annat spel. De övade på några meningar med frågeord. 

   Senare samma dag skrev jag meningarna på svenska och de fick översätta dem till engelska. Snudd på 100% hade rätt på all stavning och ordföljd. Alldeles för många hoppade dock över frågetecken i slutet. Detta med missade frågetecken är som att gnugga frigolit för mig. 

   Dagen därpå, utan mer övning, skrev jag upp meningarna igen. Alla elever hade alla rätt på stavning, ordföljd och frågetecken. Snacka om att detta är en lärdom både för mig och eleverna. 

Detta gör vi vecka 47

Vi fortsätter där vi är i alla teoretiska ämnen inga nya områden kommer att bli aktuella.

Förhör engelska meningar med frågeord och division i matte.

Multiplikation, de flesta eleverna behöver göra en satsning på att få ett bättre flyt i sin multiplikation. Det finns en vinnande metod att lyckas med det. Repetera, repetera och repetera ännu mer. Peppa er barn!

Läxa till vecka 48

Till måndag: Engelska – tema miljön. 

Till torsdag: Prov – Vad kan vi som enskilda individer göra för att bidra till en bättre miljö?

Med vänlig hälsning Lisa & Joula