Fredag vecka 21 är det prov i historia. Här finner du instuderingshjälp.
Instuderingsfrågor PULS SO s.168 -185
- Ångmaskinen satte fart på byggandet av fabriker. Vad fyllde den för funktion?
- Vad var sågverk beroende av innan ångmaskinerna började användas?
- Tidigare hade tillverkning gjorts av hantverkare. Hur ändrades produktionen under industrialiseringen?
- Hur konkurrerades hantverkare ut av fabriksägare?
- Den industriella revolutionen startade stora förändringar i samhället. Ge exempel i fyra olika punkter.
- I fabrikerna. A, Vilka arbetade där? B, Hur var deras löner? C, Hur såg deras arbetsvecka ut? D, Vad gällde vid sjukdom och semester?
- Hur var arbetsmiljön i fabrikerna? Om du jämför med nutid, har något förändrats?
- Varför byggdes Göta kanal?
- Järnvägen gav många vinster för samhället. Gör en punktlista med olika vinster.
- Mellan vilka städer gick de första stora järnvägarna?
- Vad fick unga människor att flytta till städer? Vad lockade i städerna?
- Livet i städerna var hårt för de nyinflyttade. Ge flera exempel på svårigheter och problem som fanns i städerna.
- Vad var ett barnhus? Hur var levnadsvillkoren där?
- Vad beslutades 1882 som berör barn än idag?
- Varför var Sverige ett fattigt land på 1800-talet?
- 1869 tog utvandringen till USA fart. Varför?
- Vad lockade människor till att utvandra till USA? Gör en punktlista med olika anledningar till att folk flyttade.
- A, Vilken politik drev liberalerna på 1800-talet? B, Vilka förändringar ville de genomföra?
- Hur resonerade de konservativa kring samhället?
- Fler och fler blev läskunniga. De läste böcker och tidningar. Vad ledde det till?
- Vem var Wendela Hebbe?
- Varför var Aftonbladet inte populärt bland kungen och de närmast honom?
- 1866 fick Sverige tvåkammarriksdag. Vilka stora förändringar skedde då?
- 1862 blev städerna kommuner. A, Vilka fick sitta i ledningen? B, Vilka fick rösta?
- I mitten av 1800-talet började en ny politisk riktning märkas. A, Vad kom den att kallas? B, Vad ville de?
- A, Vilken blev den största folkrörelsen? B, Vad kallades deras grupper? C, Vad hade de för mål? D, På vilka sätt försökte de nå sina mål?
- Hur och varför motarbetade riksdagen fackföreningarna?
- Vad innebar det att bli svartlistad?