SO-prov v.43

Geografiprov fredag 25/10

Europas naturresurser

  • Skog
  • Mark
  • I berggrunden
  • Hav och flod

Kunskapen får du genom:

Lektionsinnehåll – med dina anteckningar

Lärobok Geografi Europa Sidan 82 – 99, eleverna har fått ett häfte med sidorna.

Film – Binogi Naturresurser

Svenska och läxa v.42

Svenska

På veckans flexlektionerna i svenska arbetade vi med sambandsord. Ett användbart verktyg för att skapa en tydlig och logisk text är sambandsord. Ju fler sambandsord du känner till, desto lättare är det att skriva texter som är tydliga och logiska. Lämpliga sambandsord gör texten lättare att läsa och förstå.

Några vanliga sambandsord är: eftersom, på grund av, trots att, dock, och, men, vidare, för det första och uttryck som dels. Sambandsord kan bestå av ett ord eller flera som markerar hur innehållet i fraser och satser hör ihop.

I övningen En ska bort använde eleverna passande sambandsord för att visa hur de resonerat innan de kom till en slutsats.

Läxa till v.42

Veckans ord – veta vad orden betyder och kunna stava orden.

  • småtrist
  • solnedgång
  • barnprogram
  • barnmat
  • brunhårig
  • matsal
  • sälunge
  • fågelunge
  • taklampa
  • månadspeng
  • guldfärgad
  • silverarmband
  • basketlag
  • höstlov

Svenska och SO Läxa till v.41

Läxa till v.41

Läsläxa till måndag.

Veckans ord Svenska och SO – kunna förklara begreppen och stava orden.

Veckans ord

Eleverna ska kunna för stå ordens betydelse och kunna stava orden.

ng                före -n: bara g           före -k: bara n 

ung               ugn                            sjunka

lunga            lugna                         lunka

ungar            ugnar                        munkar

sprang          vagn                          bank

sängar          regnar                       tänka

vingar           signal                        punktering

  • naturresurser 
  • betesmark 
  • bördig jord 
  • polar zonen 
  • tempererade zonen 
  • subtropiska zonen 

Svenska och SO v.39 Läxa till v.40

Svenska

Jag högläste sista kapitlet i Tillbaka till friheten. Eleverna har fått en ny skönlitterär bok att läsa. 5 C läser Winn-Dixie av Kate Di Camillo. 5 D läser Jefferson av Jean-Claude Mourlevat. Vi arbetar vidare med argumenterande text.

SO

Vi har börjat arbeta med området Europa i geografi. Se planering Geografi eller i Infomentor.

Läxa till fredag v.40

Eleverna ska kunna för stå ordens betydelse och kunna stava orden.

  • skrivbordslampa 
  • mattelektion 
  • dagbok 
  • barnbidrag 
  • busskort 
  • superstjärna 
  • supermodern 
  • superhemlig 
  • fruktsallad 
  • lillasyster 
  • tonåring 
  • skärmtid 
  • korthårig 
  • jätteglad

Svenska och SO v.38

Svenska

Vi har haft boksamtal, arbetat med alfabetisk ordning och argumenterande text. Eleverna har förhörts på veckans ord.

SO

Vi har hunnit långt inom området Arbete och pengar. Eleverna fick testa sina kunskaper den här veckan. Nu vet de vad de lärt sig hittills och vad de behöver öva mer på. Vi avslutar området nästa vecka. Ett avslutande kunskapsprov måndagen den 30/9.

Svenska och SO v.37 Läxa till v.38

Mycket tid den här veckan har gått till annat än lektioner. Två dagar med utvecklingssamtal och ett teaterbesök.

Svenska

Vi har haft boksamtal om kapitel 2-3 i En resa tillbaka till friheten. De ha fått lära sig mer om att göra muntliga presentationer och videopresentationer.

SO

Vi fortsätter med området arbete och pengar.

Läxa

Eleverna ska i samarbete med vårdnadshavare gör uppgiften Tvåmånaderskrisen. Vilka besparingar kan en familj göra om det krävs. Eleverna tar med alla familjens förslag och ideér till skolan.

Veckans ord

  • inkomst
  • utgift 
  • kostnad
  • kontanter 
  • ekonomi
  • hushåll 
  • budget
  • räkning 
  • bidrag
  • lön 
  • nackdel
  • fördel 
  • konsumera 
  • varor
  • tjänster 
  • spara
  • slösa 
  • skatt 

Sv och SO v.36 + läxa till v.37

Svenska

Eleverna har börjat arbeta med argumenterande texttypen. De har även fått läsläxa i boken En resa tillbak till friheten av författare Catherine Johnson. Vi läste kapitel 1 gemensamt och till på måndag ska eleverna läst kapitel 2-3 hemma.

SO

Eleverna har kommit igång med området Arbete och pengar.

Läxa till fredag v.37

Eleverna ska ha skickat in sin muntliga videopresentation. Maila presentationen till lisa.kerstindotter@edu.stockholm.se .

Sv och SO v.35 + läxa till v.36

Svenska

Samtliga elever i årskurs 5 har genomför screening i svenska och matematik. I svenska är det två test, ett i stavning och ett i läsförståelse. Eleverna har gjort screeningar likt det här i tidigare årskurser. Resultaten är ett, av flera, verktyg som hjälper oss lärare att på bästa sätt lägga upp undervisningen.

Definitionen av en “screening” är att det är relativt snabba och lättadminstrerade uppgifter man ger alla elever, för att kunna upptäcka och förebygga svårigheter, helst innan svårigheterna blivit för stora.

En internationell studie som undersöker elevers läsförmåga

En vetenskaplig studie kan vara svår att ta till sig på ett personligt plan. Här är en enkelt och tydlig presentation av Sveriges resultat i PIRLS 2021, publicerad 16 maj 2023. Jag delar den med er eftersom den speglar det vi ser på skolorna nu. Tillsammans, lärare och vårdnadshavare, så har vi störst möjlighet att ge eleverna det många av dem saknar i läsförståelse.

Läxa till fredag v.36

Eleverna ska kunna förstå ordens betydelse och kunna stava orden.

  • avsändare
  • mottagare
  • kuvert
  • frimärke
  • postadress
  • tilltalsnamn
  • efternamn
  • postnummer
  • ort
  • personligt
  • formellt
  • brevbärare
  • postutdelning

Samhällskunskap

Vi börjar nu på kapitlet Arbete och pengar i läroboken PULS SO.

Inför prov 1800-talet

Fredag vecka 21 är det prov i historia. Här finner du instuderingshjälp.

Instuderingsfrågor PULS SO  s.168  -185

  1. Ångmaskinen satte fart på byggandet av fabriker. Vad fyllde den för funktion? 
  2. Vad var sågverk beroende av innan ångmaskinerna började användas?
  3. Tidigare hade tillverkning gjorts av hantverkare. Hur ändrades produktionen under industrialiseringen?
  4. Hur konkurrerades hantverkare ut av fabriksägare?
  5. Den industriella revolutionen startade stora förändringar i samhället. Ge exempel i fyra olika punkter.
  6. I fabrikerna. A, Vilka arbetade där? B, Hur var deras löner? C, Hur såg deras arbetsvecka ut? D, Vad gällde vid sjukdom och semester?
  7. Hur var arbetsmiljön i fabrikerna? Om du jämför med nutid, har något förändrats?
  8. Varför byggdes Göta kanal?
  9. Järnvägen gav många vinster för samhället. Gör en punktlista med olika vinster.
  10. Mellan vilka städer gick de första stora järnvägarna?
  11. Vad fick unga människor att flytta till städer? Vad lockade i städerna?
  12. Livet i städerna var hårt för de nyinflyttade. Ge flera exempel på svårigheter och problem som fanns i städerna.
  13. Vad var ett barnhus? Hur var levnadsvillkoren där?
  14. Vad beslutades 1882 som berör barn än idag?
  15. Varför var Sverige ett fattigt land på 1800-talet?
  16. 1869 tog utvandringen till USA fart. Varför?
  17. Vad lockade människor till att utvandra till USA? Gör en punktlista med olika anledningar till att folk flyttade.
  18. A, Vilken politik drev liberalerna på 1800-talet? B, Vilka förändringar ville de genomföra?
  19. Hur resonerade de konservativa kring samhället?
  20. Fler och fler blev läskunniga. De läste böcker och tidningar. Vad ledde det till?
  21. Vem var Wendela Hebbe? 
  22. Varför var Aftonbladet inte populärt bland kungen och de närmast honom?
  23. 1866 fick Sverige tvåkammarriksdag. Vilka stora förändringar skedde då?
  24. 1862 blev städerna kommuner. A, Vilka fick sitta i ledningen? B, Vilka fick rösta?
  25. I mitten av 1800-talet började en ny politisk riktning märkas. A, Vad kom den att kallas? B, Vad ville de?
  26. A, Vilken blev den största folkrörelsen? B, Vad kallades deras grupper? C, Vad hade de för mål? D, På vilka sätt försökte de nå sina mål?
  27. Hur och varför motarbetade riksdagen fackföreningarna?
  28. Vad innebar det att bli svartlistad?