Vår närmiljö förr
Vi arbetar med Sverige i nästan alla ämnen. Självklart utforskar vi vår egen närmiljö då.
Till er som missade studiebesöket, kolla här!
Forum för levande historia erbjuder alla att ta del av innehållet även om en inte haft möjlighet att komma till museet. Följ länken nedan så kan du se både film och radiodramatiseringen som vi fick se och höra. https://www.levandehistoria.se/klassrummet/allamanniskor
Veckan som gått
Vi besökte Forum för levande historia. Ett lyckat studiebesök där eleverna fick fördjupade kunskaper om de mänskliga rättigheterna. Eleverna vara aktiva med olika övningar och en egen utställning.
Vi kommer att knyta flera lektioner till studiebesöket. Både i tema Sverige och att skriva återberättande text.
Vi såg ännu en del i serien Världens hemskaste sjukdomar. Nu var det Om spetälska. Förra veckan var det Om pesten. Serien presenterar 10 hemska sjukdomar.
Nu ska jag visa hur jag tänkt väva in dessa sjukdomsberättelser i vårens tema Sverige. Vi följer folkets livsvillkor i olika tider och ser hur olika händelser och upptäckter förändrat livsvillkoren för befolkningen.
Nu har klassen lyssnat på 8 av 10 delar i Bröderna Lejonhjärta dramatiseringen.
Jag läser högt ur boken Kolvinge av Kerstin Lundberg Hahn.
Just nu
Igår, måndag, har eleverna tittat på en kortfilm om Medeltidens pestsmitta 1350. På en tidslinje kommer de placera ut olika sjukdom som härjat i Sverige. I biologi läste vi om Råttan – människans följeslagare och andra små djur i våra hem. I matematik fick eleverna visa en tredjedel på olika sätt. 1/3 av Sveriges befolkning dog under pestutbrottet 1350.
Vi har börjat arbeta med skolatlas. Hur hittar man i en kartbok? Vi gick igenom och testade flera olika sökvägar.
Idag fortsatte vi med kartkunskap och tränade på de 8 väderstrecken. Eleverna lyssnade på del 5 av Bröderna Lejonhjärta och skrev tillhörande uppgifter. På engelskalektionen läste de dialoger och arbetade i workbook.
Viktig information
Kära föräldrar!
Torsdagen den 5 mars kl: 17.30. Årskurs 4 bjuder in till en familjekväll. Alla är välkomna. Eleverna kommer visa er en utställning och ni kommer göra roliga uppgifter familjevis. Viktigt är att ditt barn i åk 4 står i centrum denna kväll. Boka in tiden redan nu.
Terminens tema är Sverige. Det kommer genomsyra alla teoretiska ämnen men finns också med i de praktisk-estetiska ämnena. Vi kopplar samman vår i historia med idag. Vi undersöker likheter, skillnader och hur ny kunskap och teknik ändrar vår vardag. Eleverna får öva på kritiskt tänkande, lära om hur värderingar styr och förändras.
Torsdagen den 13 februari. Studiebesök på Forum för levande historia. Vi samlas redan kl. 08.00 utanför skolan. Vi ska vara i Gamla Stan kl.09. Eleverna får gärna ta med frukt och vatten.
Vi kommer att göra en dagsutflykt till Sigtuna och bland annat besöka Sankt Lars kyrkoruin. Datum kommer inom kort.
Träna extra hemma
Visa inlägget för en vuxen där hemma. Du ska träna på att stava ordningstalen 1:a – 30:e och tidsbegreppen. Öva varje dag och be någon rätta efter att du skrivit. Diskutera tidsbegreppen tillsammans med en vuxen hemma.
God morgon
Hej Shahida och 4 blå!
Svenska Lyssna på del 3 Bröderna Lejonhjärta. Svara sedan på följande frågor.