Samhällskunskap

Samhällskunskap ht -24

Grupper och roller

Arbetsmaterial och arbetssätt

  • PULS SO s. 6 – 13
  • Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
  • Filmer – finns länkade i bloggen.
  • Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
  • Interaktiva spel

Lektion 1

  1. Vad innebär att vara ett flockdjur?
  2. På vilka sätt har flockdjur nytta av varandra?
  3. Vad är det som gör en grupp till en grupp? 
  4. Familjen är ofta den första och närmaste gruppen som barn.    Hur påverkar familjen ett barn? Vad ger familjen?
  5. Familjer ser olika ut och fungerar på olika sätt. Ge exempel på olikheter i familjer.
  6. I en del grupper är personernas roller redan bestämda.   Ge exempel på grupper där rollerna är bestämda. 
  7. I andra grupper är det inte bestämt vilka roller personerna ska ha. Hur formas olika roller i dessa grupper?
  8. I vilka olika grupper ingår du?

Lektion 2

  1. Vad är normer?
  2. Hur lär vi oss normer?
  3. Ge exempel på fem olika normer som du följer.
  4. Vad är bra med normer?
  5. Vad  kan vara negativt med normer?
  6. Ibland krockar normer. Ge några exempel.

Lektion 3

  1. Vad betyder värdegrund?
  2. Varför är det viktigt med en gemensam värdegrund?

Arbete och pengar

  • PULS SO s. 14 – 27
  • Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
  • Filmer – finns länkade i bloggen.
  • Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
  • Interaktiva spel

Lektion 1

Lektion 2

  1. Varför behöver vi arbeta?
  2. En del av lönen går till skatt. Vad används skattepengarna till?
  3. Inom vilken sektor arbetar flest människor?
  4. Vi säljer och köper varor och tjänster. a, Vad är varor? b, Vad är tjänster?
  5. Ge exempel på olika tjänster du köper?
  6. Vilka varor och tjänster kan du som barn sälja?

Lektion 3

  1. Vad innebär begreppet ett hushåll ?
  2. Vad betyder begreppet inkomster?
  3. Ge exempel på olika inkomster.
  4. Vad betyder begreppet utgifter?
  5. Ge exempel på olika utgifter.
  6. Det finns fasta och rörliga utgifter. Redogör för vilka utgifter som är fasta.

Lektion 4

  1. Redogör för det ekonomiska kretsloppet.
  2. Vad är en budget?
  3. Visa hur en budget kan se ut.
  4. Vad är en buffert?
  5. Varför är det viktigt att ha en buffert?
Ekonomiskt kretslopp

Lektion 5

  1. Hur fungerar banklån?
  2. Vilket ansvar har vårdnadshavare för sina barn?
  3. Vad betyder begreppet levnadsstandard?
  4. Hur påverkas barn av familjens ekonomi?
Vad är ränta?

Nationella minoriteter

Arbetsmaterial och arbetssätt

  • PULS SO s. 108 – 123
  • Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
  • Filmer – finns länkade i bloggen.
  • Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
  • Interaktiva spel

Lektion 1

  1. Vad betyder minoritet?
  2. Vad innebär ordet folkgrupp?
  3. Vilka fem folkgrupper räknas som nationella minoriteter i Sverige?
  4. Vad har de fem folkgrupperna gemensamt?