Samhällskunskap
Samhällskunskap ht -24
Grupper och roller
Arbetsmaterial och arbetssätt
- PULS SO s. 6 – 13
- Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
- Filmer – finns länkade i bloggen.
- Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
- Interaktiva spel
Lektion 1
- Vad innebär att vara ett flockdjur?
- På vilka sätt har flockdjur nytta av varandra?
- Vad är det som gör en grupp till en grupp?
- Familjen är ofta den första och närmaste gruppen som barn. Hur påverkar familjen ett barn? Vad ger familjen?
- Familjer ser olika ut och fungerar på olika sätt. Ge exempel på olikheter i familjer.
- I en del grupper är personernas roller redan bestämda. Ge exempel på grupper där rollerna är bestämda.
- I andra grupper är det inte bestämt vilka roller personerna ska ha. Hur formas olika roller i dessa grupper?
- I vilka olika grupper ingår du?
Lektion 2
- Vad är normer?
- Hur lär vi oss normer?
- Ge exempel på fem olika normer som du följer.
- Vad är bra med normer?
- Vad kan vara negativt med normer?
- Ibland krockar normer. Ge några exempel.
Lektion 3
- Vad betyder värdegrund?
- Varför är det viktigt med en gemensam värdegrund?
Arbete och pengar
- PULS SO s. 14 – 27
- Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
- Filmer – finns länkade i bloggen.
- Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
- Interaktiva spel
Lektion 1
Lektion 2
- Varför behöver vi arbeta?
- En del av lönen går till skatt. Vad används skattepengarna till?
- Inom vilken sektor arbetar flest människor?
- Vi säljer och köper varor och tjänster. a, Vad är varor? b, Vad är tjänster?
- Ge exempel på olika tjänster du köper?
- Vilka varor och tjänster kan du som barn sälja?
Lektion 3
- Vad innebär begreppet ett hushåll ?
- Vad betyder begreppet inkomster?
- Ge exempel på olika inkomster.
- Vad betyder begreppet utgifter?
- Ge exempel på olika utgifter.
- Det finns fasta och rörliga utgifter. Redogör för vilka utgifter som är fasta.
Lektion 4
- Redogör för det ekonomiska kretsloppet.
- Vad är en budget?
- Visa hur en budget kan se ut.
- Vad är en buffert?
- Varför är det viktigt att ha en buffert?
Lektion 5
- Hur fungerar banklån?
- Vilket ansvar har vårdnadshavare för sina barn?
- Vad betyder begreppet levnadsstandard?
- Hur påverkas barn av familjens ekonomi?
Nationella minoriteter
Arbetsmaterial och arbetssätt
- PULS SO s. 108 – 123
- Kooperativt lärande – uppgifter för att arbeta med i par, i grupp och i helklass.
- Filmer – finns länkade i bloggen.
- Texter – webbtexter finns länkade i bloggen.
- Interaktiva spel
Lektion 1
- Vad betyder minoritet?
- Vad innebär ordet folkgrupp?
- Vilka fem folkgrupper räknas som nationella minoriteter i Sverige?
- Vad har de fem folkgrupperna gemensamt?